Ett försvarstal till min töntiga musiksmak

Jag har alltid hävdat att jag har en hyfsat blandad musiksmak. I unga år bruka jag beskriva den med allt från dansband till Marlyn Manson. Och det ligger nog något i det. Det jag däremot inte gillar är allt för kommersiell musik. Musik som skrivit av någon till någon för att sälja. Tilltalas inte heller av allt för mediokra röste även om de kan vara vackra eller techno omgjorda klassiker som Dance Hit Mania. Visst finns det vissa kryphål, brukar nämligen ofta falla för sommardängorna. Jason Maraz I’m yours. Hej Hej Monika. Ja ni vet. Men även jag har några skelett i garderoben. I unga år lyssnade jag på Backstreet Boys, detta är idag enligt mig helt oförsvarbart. Jag måste skylla på någon tillfälligt sinnesförvirring. Tillfället sjuk i huvudet på grund av för mycket hormoner i kroppen. Jag önskar att jag bara hade någon CD eller så tyckte de var okej bra. Nä då varför göra något halvdant? Jag gick fullt ut. Tapetserade hela mitt rum med planscher, hade alla CD skivor och även ett antal VHS band. (jag e nog gammal nu när i och med att det inte ens va dvd) Som ni vet öppnar ju Spotify en möjlighet till all världens musik, så för någon månad sen lyssnade jag igenom de där gamla BSB låtarna som gick på repeat i mitt tonårs rum. O herre gud vad jag panikskratta och kände mig pinsam. Quit playing games with my heart! Urk kan det bli mer sockersött. Bläää!

Nu kanske till något mer skrämmande. Hans Martin. Spotify är ju ett teknikens under och nu kan man på något vis länka Spotify till facet. Så alla man känner vet vad man lyssnar på. Denna lilla funktion introducerade Anil för mig i samband när jag satt och krampskrev min C-uppsats i våras. Och det blev en trevlig ursäkt till ett avbrott i skrivandet. För mig är det både lätt och svårt att skriva uppsatts.  Som oftast vet jag precis vad jag skall skriva och exakt hur jag skall formulera mig. Men ibland körde jag fast och så sitter man där och bokstavligt talat slirar med hjulen. Vid ett tillfälle när jag satt där och hamrade rastlöst och oförståligt på tangenter oduschad, rökandes, med knull frisyr och hög på Power King. Började jag nynna på låten Barnatro (fråga mig inte varför). Det var bara det, att det var det enda i låten jag kunde. Så jag tog upp mitt kära Spotify knappa in Barnatro och fick se Hans Martin i resultat listan, tyckte det lät festligt och klickade. Sen strömmade låten som ÄR töntigheten själv ur mina högtalare. Först gapskrattade jag, sen började jag sjunga. Barnatro Barnatro till himmelen du är en gyllne bro!!!! Visan sattes på repeat. Och där satt jag oduschad, rökandes med knullfrisyr och hög på Power King gapandes Barnatro och sakta men säkert släppte det.  Den teoretiska referensramen bara rann ut genom min fingrar. Sen kom den ödesdigra konsekvensen. Hans Martin på repeat i två timmar hade gjort honom till favorit på min Spotify lista vilket nu basunerades ut på Facebook… Socialt självmord!

 


Kommentarer
Postat av: Sophia

Jag lyssnade också på backstreet....

2010-07-17 @ 20:19:37
Postat av: Sophia

Min favorit var för övrigt Kevin ..han som ser ut som en avatar i ansiktet....

2010-07-17 @ 20:20:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0