HebbeLille i mitt hem

Igår begav jag mig till Vinden här i stan för att egentligen leta efter en bok. Den e nämligen slut på förlaget och kommer ej att tryckas mer så önska mig lycka till och håll gärna utkik efter Vindens Öga skriven av Saga Borg.

Istället hittade jag en HebbeLille



Alltså en fotölj som jag döpt till HebbeLille. Och som den omständiga människa jag är kan jag inte nöja mig med utseendet på HebbeLille utan bestämer mig med ens att klä om den. Stod på vinden ett stund och klia mig lite i huvudet över det faktum över att jag inte vet hur jag skall få till det med knapparna i ryggstödet. Men va fan det löser tänkte jag och klippte till. Väl hemma började jag frenetiskt ta bort det gamla tyget och gick. I morse när jag vakna va jag påt igen men insåg ganska snabbt att jag inte kommer klara detta utan hjälp. Så jag brände fram till biblioteket och fick med mig två böcker hem om möbel tapetsering. Väl på biblioteket tittade jag lite i en av böckerna där följande står.

"Djuphäftning
Djuphäftande ryggar är nästan alltid det första tapetseringseleven vill lära sig och en av de svåraste tekniker att tillägna sig. Vill du få en fast rygg med med djupt liggande kanpppar med jämna mellanrum på din favoritfåtölj bör du nog öva dig på lite enklare projekt först."

För er som inte förstod att det alltså är en djuphäftande rygg jag vill uppnå kan ni kanske nu inse att jag kände mig en smula nedslagen. Så jag tog vägen förbi Alingsås tapetserings verksad och fråga vad hon ville ha för att göra jobbet. Då fick jag ytterligare en hammare i huvudet då männsikan skulle ha över wait for, it wait for it 6000 riksdaler. 
Jag har en dröm om att nån gång göra ett fynd på en second hand butik och sen komma hem och finna en dygrip alternativ en större summa pengar gömda i ett lönnfack eller i stoppnignen på exempelvis HebbeLille. Nu va fallet inte så utan jag fann följande.



  • Fyra äpplekännor
  • En blyertspenna
  • Ett X-antal papperslappar
  • En knapp
  • Och en klisterskydd för en mindre inkontinens blöja (Detta vet jag då jag jobbar i hemtjänsten och jag måste säga att jag e tacksam för att det va klisterskyddet och inte blöjan)
Som ni förstår så kommer inte dessa fynd finansiera en proffestionell tapetsering så jag är helt enkelt tillbax på ruta ett. Eller ja jag har ju kommit en bit på vägen. HebbeLille ser nu ut som följer...



Och jag e helt övertygad om att jag och HebbeLille kommer vara både ovänner och vänner ingen innan resan är slut.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Herregud Katrin!

Varför skulle du börja pilla på den från början undrar du säkert nu :P

Men får du ihop de igen e du ju såååå grym!!

2010-01-29 @ 23:06:54
Postat av: Emma e

Hahaha du är så söt Katrin!! Men du får nog ihop den igen, det kanske tar några år, men ge inte upp, förövrigt heter stolen inte Hebbe, utan Emma, faktiskt =)

2010-01-30 @ 14:07:19
Postat av: Katrin

Va gulliga ni e!!! Jag har faktiskt döpt om henne det blev en purpur färgat tyg... Så nu heter hon Viola... Lovar att lägga upp bilder så snart hon e klar

2010-01-31 @ 18:36:14
Postat av: Jennifer

Haha! Vad du är duktig! :D Vill ha uppföljning om detta!

2010-02-01 @ 11:16:03
URL: http://www.firejennifer.com
Postat av: siggan

härligt katrin! vill se hur den blev/blir! viola var ett fint namn. bra val.

men det finns ju faktiskt fåtöljer som heter just emma-fåtöljer, dom ser ut som viola fast inga armstöd. så ni ser, det finns nån för alla :)

men du din lilla smyg-boråsare... vi får ta en fika nån dag! :)

2010-03-05 @ 19:02:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0