En jobbig jävel

Kommer ni ihåg den där jobbige jäveln som alla i princip hade i sin klass på grundskolan. I 7,8 och 9 B var vi ganska skonade men i C fanns en sådan. För att inte ta tala om i årskursen under oss. Viktigt Pettrarna som fjäskade för lärare var över ambitiösa och inte visste hur man roade sig på RIKTIGT. Mes töntarna som kunde påminna om prov och inlämningar som vi andra normala naivt hoppats på att läraren glömt. Så jävla irriterande.


Jag gillar mitt land och det bär mig i mot att kritisera det men det finns ju uppenbarligen vissa katastrofalt stora missar här och därför skall nu staten för sin beskärda del av den stora sleven. Vi pratar om rätts Sverige där den svenska messigheten alltid har varit i fokus för i Sverige är inte livstidsfängelse, livstidsfängelse utan fängelsestraff utan tidsbestämmelser. Efter tio år kan man söka om att få sitt straff omvandlat till ett tidsbestämt straff. Måhända att det är en skröna men jag tror att svenska interner har det ganska bra på de svenska fängelserna det ser i alla fall inte ut som i Prison Break.


Sverige är ju lamt på att dela ut straff det vet vi ju. När en av mina gamla vänner va med om det värsta brott som i alla fall jag kan tänka mig fick hon 30 000:-  i skadestånd. När en man i Alingsås hög som ett hus kör på och dödar ett barn får han sitta i fängelse i ca 1 år. När en 18 åring kille, läs myndig, knivhugger en man till döds döms han till sluten ungdomsvård i 3 år.


 Men när det kommer till fildelning då skall staten minsann sätta ner foten, MARKERA, statuera ett exempel. Då kommer viktigpetter andan fram. Att fälla hjärnorna bakom Pirate Bay till ett års fängelse och ett skadestånd på ca 30 miljoner är för mig ett SKÄMT och stort misstag. Jag anser att det är ett skämt att ge människor som förespråkar tekniska framsteg samma dom som en man som hög som ett hus kör ihjäl ett barn. Att ge män som erbjuder en service som brukas och accepteras 25 miljoner användare ge 30 miljoner kronor i skadestånd 100 gånger så mycket än vad min gamla vän fick.


Personligen tycker jag inte att man har satt ner foten, markerat eller statuerat ett exempel jag tycker där i mot att man har visat att levande människor inte är ovärderliga som jag tidigare trott utan att pengar värderas högre och så skall det i fortsättningen också vara.  


Denna dom är ett hån mot de som faktiskt har blivit utsatta för ett RIKTIGT brott och jag är grymt besviken...


Och finns de nu några mupphuvuden där ute som tycker att jag gör orimliga jämförelser och menar på att; - Så kan man inte säga! Kan jag bara säga att jag hade inga som helst svårigheter med att sätta samman denna text det gick jätte bra. Så man kan visst säga så.

   


Kommentarer
Postat av: emma

jag tänker bara hålla med, helt jävla sjukt är det, ska vi döda sverige? ;-)

2009-04-18 @ 20:37:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0