Avföring & Danssjuka

Har idag varit på stadens second hand butik vinden i jakt på ett köksbord samt nattygsbord utan någon större lycka men jag hitta den här...

Här skulle det nu vara en bild på det underbara fynd jag gjorde för endast 30 svenska riksdaler men det verkar inte funka nu, så jag får iställlet berätta.

Fyndet består av en bok vid namn "Husmodersn hemkurer och goda råd" och är publicerad 1930. Kan det blir mer spännande. Jag roffade åt mig boken och drog vidare till kassan. Det visade sig inte vara speciellt spännande men otroligt underhållande.

I  och med att jag är i kiss och bajs ålder fortfarande så föll jag givetvis för denna punkt.

Förstoppning

"Att länge gå utan avföring är ett tillstånd, som det är mycket angeläget att avhjälpa, ty genom hopandet inom kroppen av sådana ämnen, som äro stadda i förruttnelse och äro ämnade att avlägsnas, kunna alla möjliga slag av sjukdomar uppstå....."blablabla om vad man skall äta"...Vissa gymnastiska rörelser verkar gynsammt på förstoppning och tarmtröghet, tex höftfaststående framböjning och uppresning, sittande bålrulllning, nackfäststående sidböjning m.fl. Rörelserna utförs långsamt under djupa andetag i utvädrat rum...."

Gud va festligt, har aldrig tänkt att lite förstoppning kan vara så himla farligt som det framstår här. Tycker även att det är vidrigt att förruttnelsen börjar i mina tarmar brukar inte tänka på det på det sättet.
Tror jag i fortsättningen skall använda mig av ordet tarmtröghet istället för förstoppad.
Och slutligen varför skall rummet vara utvädrat?

Danssjuka

"Denna sjukdom angriper egentligen endast barn och ungdom, mest flickor. Ett barn, som angripits av de karaktäristiska ryckningarna, tages genast ut skolan för att i hemmet får stillhet och lugn. Dieten bör också gå ut på att inga retande saker givas, som stark kryddad man, alkohol etc. Den sjuke bör under svåra anfall intaga sängen. Om fysisk svaghet är orsaken bör behandling föreskrivas av läkare. Samvaro med andra barn undvikes ty de vilja gärna härma efter ryckningarna och kunna själva bli offer för sjukdomen."

Shit att man inte visste detta när man va tonåring och skoltrött. Nä mamma jag har fått en släng av danssjuka så jag måste stanna hemma idag så att jag inte smittar någon. Asså det känns ju jävligt påhittat detta, kan dett verkligen ha varit en sjukdom. Va det dåtidens DAMP? Nä detta är tydligen en sjukdom dock idag ovanlig men befintlig. Detta finns att läsa på Wikipedia.

"Den danssjuka som kan drabba människor är en skada i centrala nervsystemet som frambringar otäcka grimaser, utfall och rörelser utan ändamål eller mening. Av denna sjukdom finns två varianter: Huntingtons sjukdom som är ärftligt betingad och i vuxen ålder obotlig, och en som främst barn drabbas av, ofta förekommer denna form av danssjuka i samband med reumatisk feber.

Reumatisk feber är en sjukdom som uppstår efter vissa infektioner framför allt i svalget och efter halsfluss. Risken att halsfluss skulle resultera i danssjukan hos barn i Sverige är idag mycket liten, då man direkt sätter in antibiotika och inflammationshämmande preparat för att motverka att lederna ska svullna upp."


Hmm det verkar ju som om man allstå drabbas av danssjuka genom rematisk feber, alltså inte av att man härmat någon...?





Kommentarer
Postat av: Jessika!!

Haha! Grym bok!!!!!!!!!!!!

2008-10-09 @ 22:04:32
URL: http://www.metrobloggen.se/jezzzzzika

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0